سرمایه گذاری در حوزه گردشگری گرجستان
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

از ژانویه تا آوریل، تعداد بازدیدکنندگان بین المللی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش یافته است. تقریبا ۱۵ سال پیش، دولت های کشور های مختلف هنوز نمی دانستند که اهمیت بخش گردشگری برای اقتصاد کشور چیست و این بخش به عنوان ناسازگاری در نظر گرفته شده بود. بنابراین دولت ها در آن زمان به نیاز گردشگران پاسخ کافی نمی دادند، اما هنگامی که از میزان  درآمد گردشگری با خبر شدند، رویکرد خود را در این زمینه تغییر دادند. بسیاری از کشورها از جمله گرجستان به این نتیجه رسیده اند که سیاست ویزای دقیق موانع اداری غیر ضروری برای گردشگران ایجاد می کند و موجب کاهش آنها خواهد شد. در حال حاضر قوانین جهان مدرن در مورد بحث موضوع ساده سازی تشریفات مربوط به گردشگری در حال تغییر است.

حوزه گردشگری

علاوه بر صادرات نفت و گاز، گردشگری یک اولویت برای کسب درآمدهای بسیار بالا است. از این رو کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و قطر در حال صحبت کردن در مورد نقش گردشگری در ایجاد شغل و به جریان انداختن ارز خارجی هستند . شورای جهانی سفر و گردشگری پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۲۷ سهم بخش گردشگری در آذربایجان ۲۰٫۶ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. در گرجستان نیز سهم این بخش ۳۵٫۵ درصد در نظر گرفته شده است، اما تفاوت این است که میزان اصلی تولید ناخالص داخلی آذربایجان از صادرات نفت و گاز به دست می آید  ولی کشور گرجستان از طریق صنعت گردشگری می تواند تولید ناخالصی داخلی خود را افزایش دهد.

امروزه فعال ترین کشورها  از بازاریابی دیجیتال در حوزه گردشگری استفاده می کنند. پیشرفت فناوری های تلفن همراه و توسعه سریع بخش حمل و نقل، بازار گردشگری را به طور موثری تغییر داده است. بخش بزرگی از گردشگران بین المللی ترجیح می دهند به کشورهای جدید و ناشناخته سفر کنند؛ اروپا همچنان نقش اول گردشگری جهان است و همچنین هر سال تقاضا برای کشورهای اروپای شرقی، از جمله گرجستان، زیاد می شود . علاوه بر این، رقابت در کسب و کار گردشگری ، هتل داری و  شرکت های هواپیمایی افزایش بسیاری داشته است ، بنابراین شرکت های فراملیتی باید به طور جدی کار کنند تا مکان خود را در این محیط رقابتی حفظ کنند. اهمیت خطوط هوایی کم هزینه در بازار گردشگری نیز مهم است. مدتهاست که اپراتورهای گردشگری گرجستان همراه با همکاران خود در کشورهای مختلف بسته های گردشگری مناسبی را به کشور ها معرفی می کنند. امروزه بسیاری از گردشگران از  ایران، ژاپن، کره جنوبی ، کره شمالی و آمریکای لاتین ، در تورهای ترکیه شرکت می کنند. بنابراین حضور فعال شرکت های هواپیمایی ترکیه برای جذب گردشگران از کشورهای دیگر مهم بوده است. این اصل باید در افزایش گردشگری گرجستان نیز به کار گرفته شود.

توسعه گردشگری پایدار بخش مهمی از سیاست کشور گرجستان است و بدان معنی است که سیاست های درست و اجرای یکپارچه آن در سطوح ملی، منطقه ای و محلی این کشور موجب منافع اقتصادی بلند مدت می شود. با تجزیه و تحلیل روند بین المللی می توان گفت که توسعه پایدار گردشگری مقیاس مهاجرت از مناطق کوهستانی را کاهش می دهد و  این تمر باعث رشد محصولات کشاورزی محلی در آن مناطق می شود و کالاهای وارداتی را کاهش می دهد. همراه با رشد جریان های توریستی از مناطق دارای میراث تاریخی و فرهنگی و جاذبه های گردشگری به حفاظت از منابع طبیعی، کاهش  آلودگی و اجتناب از هر گونه تهدید زیست محیطی نیز اهمیت داده می شود . خوشبختانه گرجستان یکی از مهمترین شرکا و حامیان بین المللی توسعۀ پایدار گردشگری است.

لازم به ذکر است امروزه تروریسم یک چالش جدی برای گردشگری بین المللی به حساب می آید. اقدامات تروریستی که در نقاط مختلف جهان اتفاق افتاده ، باعث نگرانی از اینکه هیچ مکان امنی برای استراحت در زمین وجود ندارد، شده و بنابراین افزایش مقیاس تروریسم منجر به کاهش تعداد گردشگران در اروپای غربی شده است. در آلمان، گردشگری بین المللی فقط ۲ درصد افزایش یافته و حتی شماره یک کشور های توریستی جهان یعنی فرانسه ۴٪ کاهش در گردشگران خارجی داشته است. همچنین تعداد گردشگران به دلیل تاثیر منفی اقدام تروریستی بروکسل در بلژیک به میزان ۱۳ درصد کاهش داشته و پس از تعدادی حملات تروریستی در قاهره و سایر شهرها، میزان بازدیدکنندگان مصر با ۴۲ درصد کاهش روبه رو بوده است. ناآرامی و حملات تروریستی در استانبول ترکیه و دیگر کشورها، تصویر امن گردشگری جهانی، را از بین برده و تاثیر آن در کاهش مقدار کسب و کار گردشگری منعکس شده است. بنابراین تضمین امنیت گردشگران نقش به سزایی در توسعه کنونی این صنعت ایفا می کند و از این لحاظ گرجستان در حال تصویب قوانین بیشتر برای شناسایی هویت اصلی مهاجران و گردشگران است.

حوزه گردشگری

رویدادهای بین المللی فرهنگی و ورزشی برای جذب گردشگران در جهان امروز استفاده می شود. اساسا این برنامه ها در طول سال در شهرها و مکان های گردشگری  برگزار می شوند. بنابراین دولت با درنظر گرفتن بودجه برای اینگونه از برنامه ها موجب شناسایی یک مکان توریستی ناشناخته و در نتیجه جذب گردشگران خارجی در دیگر فصول سال می شود ، در کشورهای در حال توسعه، اکثر برنامه گزاران، این رویدادها را با همکاری بخش دولتی و خصوصی سازماندهی می کنند. رویداد های بین المللی ورزشی و فرهنگی که توسط مشارکت مالی بخش خصوصی و دولتی  برگزار می شود، می تواند در صورت موفقیت آمیز بودن، مورد توجه بسیاری از مردم جهان قرار بگیرد. در کشور گرجستان نیز با برگزاری کنسرت ها و فستیوال های هنری و فرهنگی در جهت جذب توریست بیشتر تلاش شده است.

از سال ۲۰۱۱ تا کنون گرجستان عضو کمیته گزارش های ماهواره ای آماری و گردشگری بوده است.آمارها برای هر دولت به دقت ، به ارزیابی تاثیر بخش گردشگری بر اقتصاد می پردازد و بنابراین سرمایه گذاران با اطلاعات قابل اعتماد و جامع ارائه شده برای صنعت گردشگری در سیستم آماری بین المللی ، اقدام به سرمایه گذاری در کشور مورد نظر می کنند. تمرکز اصلی سرمایه گذاران حوزه گردشگری گرجستان بیشتر بر روی آشنایی با فرهنگ مردم گرجستان ، شیوه زندگی آنها ، غذاهای ملی ، میراث تاریخی ، مکان های طبیعی و جاذبه های گردشگری این کشور بوده است.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: